Een dag uit het leven van,  Events,  Inspiration,  Kick ass ladies,  Sports

Een kijkje achter de schermen bij de Formule 1 met de Heineken Sponsorship Manager

Carina van der Linde werkt bij Heineken International, als Sponsorship Manager in het Global Sponsorship Team. Carina is een aantal jaar verantwoordelijk geweest voor de activatie van Heineken in de Formule 1 en heeft onlangs de overstap naar het Football & Rugby Team gemaakt. 
Voordat zij in 2015 bij Heineken begon, werkte Carina als National Event Manager bij Red Bull. Carina is 33 jaar en woont samen met haar vriend Pim in Amsterdam. 

Vertel eens, wat houdt jouw baan precies in?
Ik heb net de overstap gemaakt naar het Football & Rugby Team binnen Heineken, na ruim 2 jaar voor Heineken in Formule 1 gewerkt te hebben. Ik ben bij Heineken begonnen in 2015, met projecten als het Holland Heineken House 2016 in Rio de Janeiro en de UEFA Champions League Finale in Berlijn. In 2016 kreeg ik de kans om Heineken’s nieuwe sponsorship in de F1 vanaf het begin mee op te bouwen en vorm te geven. Nadat ik wegging bij mijn vorige baan bij Red Bull Nederland was er nog 1 project wat eigenlijk binnen Red Bull op mijn wensenlijstje stond: dat was Formule 1. Dat ik deze kans nu kreeg binnen Heineken was echt een cadeautje.

 

Ik heb een hele diverse baan, waarin alle aspecten van Sponsoring aan bod komen. Voor een F1 race organiseren wij regelmatig een grote activatie. Bijvoorbeeld het optreden van Armin van Buuren op de GP in Mexico, waar tienduizenden F1 fans van deze post-race show konden genieten en waar we konden proosten op de geweldige #1 notering van Max Verstappen. Tijdens die GP hebben wij daarnaast het lokale Heineken Mexico team geholpen in het maximaal activeren van ons F1 Sponsorship. Denk hierbij aan activatie in retail, out of home, digital maar ook in de Fanzones op het circuit. Daarnaast verzorgen wij voor onze B2B gasten een heel hospitality weekend tijdens deze race. We willen de Heineken relaties de kans geven om deze unieke Events met ons te beleven en te ontdekken dat F1 echt “More Than a Race” is

Armin van Buuren

Hoe zien de voorbereidingen op een F1-weekend er voor jou uit?
We hebben als Heineken per race verschillende sponsorship rights. Een race waar wij Title Sponsor zijn, heeft een andere aanloop en voorbereiding dan een race waar we minder rechten hebben.
Om de GP van Mexico 2018, waar we Title Sponsor waren als voorbeeld te nemen; daar ben ik ruim 6 maanden van tevoren met de voorbereiding begonnen. Dit oa om samen met F1 en het team van Armin van Buuren te zorgen dat we een spectaculaire show konden neerzetten. Maar denk ook aan dingen als het ontwikkelen van de Heineken Trophy die de drivers krijgen op het podium, de voorbereidingen voor de activatie van Heineken samen met Armin van Buuren & Red Bull Racing driver Daniel Ricciardo op locatie en alle voorbereidingen voor de gasten die naar Mexico kwamen.

In de F1 week zelf hebben we een strak schema, iedere dag zit hartstikke vol met afspraken. Bij een overseas race probeer ik meestal in het weekend voor de F1 aan te komen op de bestemming, een week voor de Race begint. Vanaf dan begint de hectiek.
Denk daarbij aan afspraken met de F1 organisatie op het circuit oa over zichtbaarheid op en langs de track, meetings met de mensen van het circuit om de podiumactivatie voor te bereiden, meetings met de verschillende raceteams waar we mee samenwerken, afspraken voor hospitalityvoorbereidingen in de stad. Op diverse plekken op het circuit is de opbouw van de producties dan in volle gang: het podium, de Paddock Bar, de Hospitality area(s), Fanzones.

Track Mexico

En hoe ziet een racedag eruit?
Een racedag vliegt écht voorbij, net als de rest van het race-weekend eigenlijk. Afhankelijk van de tijdzone waar we zijn, gaan we met het team vroeg naar het circuit om de laatste voorbereidingen te treffen. Sowieso ben ik graag vroeg op het circuit, om de files richting de track voor te zijn en met het team de dag goed en relaxed te kunnen starten. In Mexico had ik mazzel en had mijn chauffeur zich tussen de colonne gewurmd die Lewis Hamilton naar het circuit moest brengen. Dat was een snel ritje:-) Met de juiste stickers op de auto en vooral passen om je nek, kom je een heel eind in F1.

Als ik aankom gaat de laptop even open, om de laatste schema’s te bekijken en een final check op de mails te doen. Als dat gedaan is en de 1e auto’s het circuit op gaan van de andere race-klassen zijn we “los”. We hebben dan een vol schema: de hospitality gaat open, sommige gasten krijgen een exclusief kijkje bij teams in de Garage. Als ze bij Red Bull Racing langs gaan tijdens een belangrijk moment voor Max in de race, dan vind ik het helemaal niet erg om even mee te lopen natuurlijk! 
Gedurende die dag begeleiden we ook interviews met de Heineken ambassadors (bv Sir Jackie Stewart, David Coulthard), creëren we content met Armin voor onze socials, zorgen we dat de juiste mensen op de juiste plek zijn, bijvoorbeeld op de grid voorafgaand aan de race voor de F1-ceremonie, kijken we even snel de start natuurlijk (ik blijf een liefhebber!) om vervolgens na de race ready te zijn voor onze activatie op het podium. Daarna is het tijd voor een welverdiend biertje in Paddock Bar om een geslaagd weekend en de overwinning van Max te vieren!
Overigens vind ik het altijd heel erg treurig om na de race door de Paddock te lopen;  de paddock wordt vaak tijdens de race alweer leeg gehaald omdat alles op transport moet om op tijd op de volgende race aan te komen. Voor mensen met logistieke ambities, ook een heel interessant werkveld. Wel een sneu gezicht als alles al wordt ingepakt wordt, terwijl een paar meter verderop een coureur zijn overwinning nog staat te vieren.

Overwinning Max Verstappen

En nu…. over naar Football & Rugby. Ik ben vol in de voorbereiding op de UEFA Champions League Finale, welke op 1 juni plaatsvindt in Madrid. Met mijn team organiseren we daar een volledig Hospitality Weekend voor onze 1,000+ gasten. En dat in een stad waar de lokale bevolking de afgelopen jaren verwend is met fantastische resultaten van hun club(s) maar juist dit jaar wanneer zij de UCL Final hosten, geen Madrileens team in de Finale staat. Dat heeft m’n cluppie toch maar mooi voor elkaar gekregen:-)

Daarnaast zijn we nu in de uitvoer van onze UEFA Champions League Trophy Tour waar Heineken op diverse continenten in samenwerking met UEFA, de UCL Trophy en een Football Legend de UEFA Champions League activeert. Eind van het jaar staat de Rugby World Cup op onze kalender, daar zijn de voorbereidingen ook voor in volle gang. Dat is een feestje waar ik enorm naar uitkijk, in een geweldige sport met fantastische fans: rugby fans zijn natuurlijk sportliefhebbers pur sang.

Carina met de CL Trophy

Wat is het leukste aan jouw baan? En zijn er ook mindere kanten?
Haha, heb je even? Qua leuke kanten dan hè!! Het leukste vind ik zelf het werken met enthousiaste mensen in de projectteams, samen op weg naar een gezamenlijk doel. Het werken met lokale teams met diverse nationaliteiten, culturen en gebruiken. En uiteraard: de enorme gave werkplekken, fantastische trips de wereld over en geslaagde activaties. Ik ben een groot sportliefhebber: als ik na maanden hard werken, Max, Armin van Buuren én Heineken samen op 1 podium zie in Mexico, geeft dat enorm veel voldoening en maakt me dat echt wel een beetje trots. 

De mindere kanten zijn er zeker ook. Een baan als deze is heel divers, maar ook veeleisend. Dit betekent veel investeren qua tijd en vaak werken onder druk. Maar te lang zonder die druk past dan ook niet echt bij mij hoor.
Minder is ook dat je op geweldige plekken in de wereld komt, maar vaak toch echt vooral in meetings zit of “functioneel” naar een stad kijkt en niet tot nauwelijks tijd hebt om een stad echt te ontdekken. De ruimte om langer op een plek te blijven is gezien het strakke werkschema helaas ook minimaal. Dat is wel eens lastig voor een reisliefhebster als ikzelf. Daarnaast ben ik soms wel 1 á 2 weken van huis, wat gezien het tijdsverschil niet altijd ideaal en vooral een beetje ongezellig is. Maar, thuiskomen na een ruime week reizen is dan ook wel éxtra fijn.


 

Er zijn vervelendere werkplekken...

Heb je tips voor mensen die ook zo’n droombaan willen?
Jazeker! Bij Red Bull kwam de volgende quote voorbij als het ging om bijvoorbeeld prestaties van atleten: “If you believe in it, anything is possible”.
Dat was voor mij bevestiging van waar ik mee bezig was en hoe ik mijn werk ook nu nog steeds benader. Vaak hoor je over gave functies of projecten dat mensen aangeven “dat lukt me nooit”. Als je dan doorvraagt kom je er vaak achter dat ze het niet eens echt geprobeerd hebben. Je hebt zelf de touwtjes in handen. 
Natuurlijk is het niet zo dat als je je zinnen ergens op zet een en ander meteen geregeld is en je precies op de plek terecht komt welke je voor ogen hebt. Maar hard werken en je support aanbieden, bijvoorbeeld als vrijwilliger, kan een mooie opstap zijn. Samen met een goeie passende opleiding en dito stageplek natuurlijk. Zelf ben ik begonnen met vrijwilligerswerk op het WK voetbal voor spelers tot 20 jaar in 2005. Daar is mijn passie voor grote sportevenementen aangewakkerd en wist ik: dit is wat ik wil!

Dit was voor mij een geweldige ervaring en is later ook de opstap gebleken naar mijn afstudeerplek & job bij het EK onder 21 in 2007.

Dus, mijn tip is: ga ervoor! Investeer in jezelf, investeer in mooie projecten of evenementen waar je enthousiast van wordt en laat daar zien wat je kan.

Waardevolle ervaring en hard werken leidt uiteindelijk tot die felbegeerde job. En geniet zeker ook van de weg ernaartoe, da’s het allerbelangrijkste.

Heineken Mexico 2018

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *