Esther's inspiratieboost

“Ik wil graag dat ze mij bellen als ze een opdracht hebben”

“Ik wil graag dat ze mij bellen als ze een opdracht/baan hebben”

Dit hoor ik regelmatig van mijn klanten en in mijn inspiratiesessies.

Mijn reactie hierop is altijd:

▶ Wie zijn “ze”?
▶ Waarom moeten ze jou bellen? Welk “probleem” los jij op?
▶ (Hoe) weten ze van jouw bestaan af?
▶ (Hoe) weten ze dat jij beschikbaar bent of dat jij dit wilt?
▶ Wie in je omgeving weet dit? En wie kunnen er eventueel ambassadeurs voor je zijn?
▶ Klopt je online visitekaartje met wat je wilt uitstralen en wat je aanbiedt?

Het kwartje valt dan vaak: “o, het gaat dus vooral om zichtbaarheid” 😅💡

En ja…dat is een heel belangrijk element hierin. Nu zeg ik niet dat je met alleen maar zichtbaar zijn al je droomklanten/-baan meteen binnenhaalt, maar het helpt je zeker een hele grote stap op weg.

Het gaat om credibility, de know-like-trust-factor. Mensen moeten je kennen, leuk vinden en vertrouwen voor ze met je in zee gaan. En zichtbaarheid helpt daar zeker bij.

Zelf heb ik lang de overtuiging gehad (zoals veel vrouwen) dat als ik mijn werk gewoon goed bleef doen, dat de opdrachten vanzelf wel zouden komen. En ja, dat was af en toe zeker het geval, maar pas toen ik er echt actief mee aan de slag ben gegaan, veranderde er voor mij veel…

De afgelopen weken ben ik regelmatig benaderd voor nieuwe opdrachten en zelfs banen; en ik ben niet eens op zoek. De aantrekkende markt zal hierbij zeker helpen, maar dit komt ook door mijn zichtbaarheid, dat is waarom mensen bij mij terechtkomen.

Ik ben ‘top of mind’ en daardoor komen dit soort opdrachten/banen op mijn pad.

En dan is het aan mij om te bepalen of ik ze wel of niet aanneem. Ik heb de afgelopen periode de luxe gehad om ook nee te kunnen zeggen; nee tegen banen of opdrachten waar ik een aantal jaar geleden echt dolblij mee was geweest.
Nee omdat het niet paste bij mijn kernwaarden; nee omdat de balans tussen plezier, prestige en poen niet goed was (luister hier de podcast hierover); of nee omdat het niet past in mijn lange termijn-ambitie, omdat het ten koste zou gaan van mijn coachingswerkzaamheden.

En ik kon ook ja zeggen: ja tegen de projecten die ik graag wil doen; tegen de projecten waaruit ik mijn energie haal en die ik goed kan combineren; tegen projecten die leerzaam zijn of bijvoorbeeld goed voor mijn netwerk. Ja op mijn voorwaarden. En dat is lekker.

En dit kun jij ook: en dat begint met zichtbaarheid.

Gisteren zag ik een post voorbij komen van iemand op LinkedIn die had besloten om zichzelf zichtbaarder te maken en dit heel erg spannend vond. Zelf herken ik dat maar al te goed.
Toen ik voor het eerst ging vloggen op Instagram, vond ik dat spannender dan op het vliegtuig stappen naar Azerbeidzjan om daar vijf maanden te gaan werken.

Maar door het te doen en jezelf elke keer weer extra uit te dagen, wordt het makkelijker. Echt, dat beloof ik je.

Houd je doel in gedachten: wat wil jij bereiken? En laat dat doel belangrijker zijn dan de angst voor een oordeel van anderen, de angst voor afwijzing.

Besluit vandaag nog dat je een post of een outreach gaat doen:

✅ Laat jezelf zien; post bijvoorbeeld op social media over jouw vakgebied of gewoon over jouzelf, je werk of adviezen die je aan een ander mee zou willen geven
✅ Schrijf blogs of artikelen
✅ Kijk waar je zou kunnen spreken
✅ Maar ook (en een stuk laagdrempeliger): benader mensen persoonlijk, dat kan tegenwoordig zo makkelijk via de diverse social media kanalen
✅ Wie zijn jouw ambassadeurs die jou een stapje dichterbij je doel kunnen brengen? Vraag hen jou te helpen.

Kortom: zorg ervoor dat mensen niet om je heen kunnen. Dat ze meteen aan jou denken als ze iemand in jouw vakgebied nodig hebben.

Word top of mind!

Tenslotte:

  • Ik ben van plan om een aantal masterclasses te gaan organiseren. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:
    • zichtbaarheid & personal branding
    • het maken van een knallende projectmanagement-offerte
  • Heb jij nog prangende vragen hierover? Of heb jij een ander onderwerp waarover je mij altijd al je vragen hebt willen stellen? Reageer dan even op deze mail, dan kan ik daar misschien ook een masterclass aan wijden.
  • Wil je nu al aan de slag met het verbeteren van je online visitekaartje? Dan kan ik je de LinkedIn Masterclass Deze is nu verkrijgbaar voor € 27,-
  • Er staan weer twee interviews op KICK-ES: een geschreven interview met Anke Meulendijks van Deux Agency en een live interview met Sandra Meeuwsen, directeur van het Erasmus Centre for Sport Integrity & Transition (ook als podcast te beluisteren).

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je nu in voor de KICK-ES Inspiratieboost

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.