Interview

Commercieel directeur Telstar Natascha van Grinsven – Admiraal: ‘’Het zou mooi zijn als managers in het voetbal niet op zoek gaan naar een kopie, maar naar een aanvulling op zichzelf”

Ze noemt zichzelf een echt ‘voetbaldier’ en dat is niet gek als je naar haar CV kijkt. Natascha van Grinsven begon zelf pas op haar veertiende met voetbal, maar speelde wel op het allerhoogste amateurniveau. Na haar studie ging ze aan de slag als Country Manager voor een sportmarketingbureau met als accounts voor Feyenoord & PSV en zette ze samen met een driekoppig managementteam de KNVB Campus op. Inmiddels is ze actief als commercieel directeur bij Telstar. Esther spreekt met Natascha in het Telstar Stadion.

 

Hoe ziet jouw loopbaan er tot nu toe uit?
Ik heb de ALO in Amsterdam gedaan. Vervolgens ben ik sportleraar geworden op een middelbare school. Tijdens mijn tijd daar, heb ik de master Sport Management bij het Johan Cruyff Institute gevolgd. Ik heb daarna ontslag genomen bij die middelbare school, want ik wist dat ik geen leraar wilde blijven. Toen ben ik wat om mij heen gaan kijken en binnen een maand had ik een nieuwe job. Dat was bij PBN, een sportevenementenbureau in Amsterdam. Daar had ik een commerciële functie: sales en events.

Wat voor evenementen organiseerden ze?
Veelal bedrijfsevenementen, maar ook outdoorkampen voor scholen, particuliere wintersportvakanties, eigenlijk van alles. Vervolgens ben ik terecht gekomen bij een sportmarketingbureau in Zwitserland, ik was daar onder andere verantwoordelijk voor de accounts van Feyenoord en PSV. Een keer per maand vloog ik naar Zwitserland om vergaderingen bij te wonen.

Wat deed je precies in die rol?
Ik deed de online marketing. Ik bedacht campagnes en verkocht die aan bedrijven om zo de kanalen van PSV en Feyenoord te pushen. Dat waren met name creatieve campagnes. Daarna ben ik voor de KNVB in Zeist gaan werken. Daar werd een nieuwe campus gebouwd en ik zat in het driekoppige management om de campus te exploiteren. We liepen daar geregeld met bouwhelmen op, omdat de campus nog niet klaar was. Maar we moesten er natuurlijk voordat we open gingen voor zorgen dat de agenda gevuld werd en dat de locatie al verhuurd zou zijn.

En nu zit ik hier, bij Telstar. Ik ben begonnen als commercieel manager. Ik ben verantwoordelijk voor de teamsponsoring, marketing & communicatie, ticketing en de fanshop.

Hoe ben je bij Telstar terecht gekomen?
Gewoon solliciteren. Ik zag de vacature en die paste heel goed bij mij. Ik vind sales leuk en daar ligt mijn kracht. Maar toen ik wegging bij de KNVB wist ik: ik wil iets meer richting de sponsoring. Dat vond ik bij Telstar, want ik ben hier met name met sponsoring bezig. Ik vind marketing heel erg leuk om over na te denken, maar ik ben helemaal geen uitvoerend type. Dus ik was heel blij dat ik mij hier met de merkstrategie kon bemoeien en dat het uitvoerende gedeelte door anderen wordt opgepakt.

Ik ben gestart met mijn huidige functie toen mijn voorganger Steef Hammerstein, de toenmalig commercieel directeur, met pensioen ging. Dat gebeurde afgelopen voorjaar, dus toen werd het officieel. Intern is er niet veel veranderd, maar extern wel. Want ik was op papier commercieel directeur en ik bleek de enige vrouwelijke commercieel directeur te zijn. Dan springt de media er bovenop. Dat was heel leerzaam, want ik had zelf nog helemaal niet zoveel met media gedaan.

Hoe is de man-vrouwverhouding binnen de Telstar?
We hebben een hele diverse organisatie. In de zin van: divers op alle vlakken. Van de tien mensen op kantoor, zijn er twee vrouwen. En we hebben iemand in een rolstoel, iemand met een spasme, iemand met een niet-Nederlandse afkomst en we hebben iemand uit de lhbti+ gemeenschap.

Wat vind je het leukste aan je werk?
Aan de ene kant vind ik het heel leuk om met mensen te praten, mensen te ontmoeten en linkjes te leggen. Dat is de netwerker in mij. Daarom vind ik het ook oprecht leuk om naar netwerk- en businessclubavonden te gaan en alle sponsoren tijdens wedstrijden te spreken. En het tweede is de voetbalwereld zelf. Het is gewoon mijn hobby. Ik heb van mijn hobby mijn werk kunnen maken.

Wat zijn eigenschappen die jou op deze positie hebben gebracht?
Ik denk dat mensen tevreden over mij zijn, omdat ik volhardend ben en geen conflicten uit de weg ga. Ik ben een echte aanpakker en zie altijd kansen en mogelijkheden.

Wat denk je dat er nodig is om meer vrouwen op management- en directieposities in het voetbal te krijgen?
Het is tweeledig. Aan de ene kant komt er minder talent bovendrijven als er minder talent is. Als je kijkt naar de doelgroep die hier in het stadion zit: tachtig procent is man. Er zijn veel minder vrouwen die werken in de voetballerij als passie hebben. Dus er komt ook minder snel talent bovendrijven.

Aan de andere kant is het ook zo, dat het er aan ligt hoe een directeur/organisatie hierin staat. Bij ons wil Pieter de Waard (algemeen directeur Telstar) juist meer diversiteit binnen de organisatie. Wij staan er dus ook voor open. Sommige managers zoeken een kopie van zichzelf. En als een man een kopie van zichzelf zoekt, zal dat niet zo snel een vrouw zijn met een andere opleiding en achtergrond. Het zou mooi zijn als alle mannen denken: ik zoek een aanvulling op mijzelf. Maar ik denk niet dat je een mens zo snel kan veranderen. Misschien dat een vrouwenquotum zou kunnen helpen.

Ik las laatst dat door universiteiten hier heel bewust naar gekeken wordt. Doordat de verhouding gelijk getrokken wordt en je mensen niet zomaar kunt ontslaan, worden er vooral jonge vrouwen aangenomen. Dat betekent dat als straks alle oude mannen uitstromen, je met een overschot aan vrouwen zit. Dan moet je weer jonge mannen aannemen. Dat is ook niet optimaal natuurlijk. Dus ik denk dat je zeker niet alles moet organiseren, en niet alles met wet- en regelgeving moet willen oplossen, maar je kunt natuurlijk wel je best doen om meer rolmodellen te creëren.

Wat is een tip voor jonge vrouwen die ook zoiets willen wat jij doet?
Netwerken. Ik denk dat een groot gedeelte van waar je terechtkomt, te maken heeft met wie je kent. Ik merk het ook wel om mij heen hoor, jonge vrouwen die zeggen: ik wil in de voetbalwereld werken. Begin dan eens gewoon met kennismaken. Uiteindelijk is het altijd handiger om warm ergens binnen te komen. Als mensen weten wie je bent, gaat dat een stuk makkelijker.

Wat zou je willen meegeven aan de jongere Natascha?
Ik was altijd heel druk bezig met: wat ga ik hierna doen? Ik heb wel altijd gekozen voor datgene wat ik op dat moment leuk vond. Nu heb ik meer rust gevonden en denk ik: doe wat je leuk vindt en dan komt de volgende stap vanzelf. Geniet van het hier en nu. De eindbestemming is nooit een doel op zich, geniet van de reis en de tussenstops want je eindbestemming zal gaandeweg veranderen.

Je zit nu op een mooie positie, maar wat voor ambities heb je nog?
Ik heb nog best veel ambities binnen de club, omdat we de club echt op een hoger plan willen brengen. Ik merk dat ik daar vanuit mijn functie veel aan kan bijdragen. Op dit moment zit ik hier onwijs op mijn plek. Ik denk dat ik hier nog meer kan bereiken, de club heeft daar ook veel vertrouwen in.

Wat is concreet zo’n ambitie?
Dat hebben we op papier gezet: in 2026 willen we promoveren naar de Eredivisie. We willen eerder nog de stap maken naar de Eredivisie met ons vrouwenteam. Maar we willen ook maatschappelijk actief blijven, verder bouwen aan onze jeugdacademie, aan de slag met onze duurzaamheidsprojecten met Stichting de Groene Leeuwen. En ons stadion renoveren zodat die Eredivisiewaardig is.

Is er nog iets wat je kwijt wil?
We hebben het nog niet over Telstar Vrouwen gehad. Ik zit in het Stichtingsbestuur van de Telstar Vrouwen, dat is op vrijwillige basis. En dat is heel erg leuk! Je merkt dat daar een beweging op gang komt om de vrouwen een kans te geven. We zijn ook gestart met Jong Telstar Vrouwen. Die jonge meiden spelen ook in het stadion. Mensen denken vaak: ‘’Telstar, dat is dat kleine clubje in dat klein stadionnetje.’’ Als we straks met dat team in de Eredivisie komen, dan speel je bij Ajax op de Toekomst, maar bij de andere clubs speel je op een veldje achteraf. Dus dat we dan met onze vrouwen in het stadion spelen, is heel gaaf!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *