Interview

Netwerker pur sang Larissa Clemens: “ik geloof erg in menselijk contact”

Larissa Clemens (34) is een netwerker pur sang. Als account director bij activatiebureau Kumpany is ze verantwoordelijk voor het klantportfolio, de aansturing van het projectteam en de externe communicatie. Hiervoor werkte ze als Brand Partnership Manager bij Radio 538 (nu Talpa). En daarvoor heeft ze 5 jaar in de Johan Cruyff ArenA rondgelopen; ook hier in een voornamelijk commerciële rol.

Kun je ons wat meer vertellen over hoe je carrière tot nu toe is verlopen?
Bij Kumpany ben ik als account director overkoepelend verantwoordelijk voor klanten: door mijn collega’s (projectmanagers) te helpen hen optimaal te servicen en nieuwe klanten te werven. Ik ben nu bezig om de identiteit van Kumpany nog strakker neer te zetten op onze eigen kanalen. Mijn achtergrond zit in sport en media.

Ik ben 12 jaar geleden begonnen bij de – toen nog – Amsterdam ArenA (nu Johan Cruyff ArenA), wat een superleuke eerste echte werkgever was. Daar begon ik als Sales support en werd ik eigenlijk meteen gegrepen door het commerciële vak; met name vanwege het klantcontact. De combinatie met sport en de bijzondere locatie maakte het extra leuk. Ajax was destijds verantwoordelijk voor 70 à 80% van de omzet. De rest moest binnengebracht worden door de commerciële afdeling. Dat waren bijvoorbeeld veel B2B-evenementen, verhuur van skyboxen bij evenementen, maar ook ID&T met Sensation en de KNVB met wedstrijden van het Nederlands Elftal.

Omdat het stadion ‘pas’ sinds 1996 in Zuidoost staat, waren we met een relatief klein team van maximaal 50 personen verantwoordelijk voor het gehele reilen en zeilen. Daarom kon ik ook meehelpen met de productie van evenementen en heb ik ook dat onder de knie gekregen daar. Het meest memorabele was dat ik tijdens de grote evenementen, zoals het verhuren van Toppers skyboxen, de Sensation White en Black feesten en de UEFA Europa League finale, zoveel meters in het stadion maakte dat ik niet meer zelf hoefde te sporten. Ik heb 5 mooie jaren bij de ArenA mogen werken.


En toen naar Radio 538?
Ja, daar kwam ik binnen op de events-tak. Toen ik daar eenmaal zat en met andere collega’s in gesprek raakte, kwam ik met het media-gedeelte in aanraking. Toen daar een plekje vrij kwam dacht ik: let’s give it a try. Ik heb toen in 4 jaar mooie stappen kunnen maken. Uiteindelijk heb ik als Brand Partnership manager hele mooie A-merken mogen bedienen met bijzondere samenwerkingen. Dat zijn brand partnerships, dus alle plannen die wij maken naast de reguliere spots die je op de radio hoort.

Het speelveld – snappen wat je als verkopende partij en als inkopende partij wilt – dat vind ik een heel leuk spel. Het moet voor de klant interessant zijn, maar het moet ook de rechthebbende of afzender iets opleveren. Bij 538 heb je te maken met het programmamanagement. Dat betrof interne sales en was soms nog moeilijker dan aan de klant verkopen: het redactieteam en de DJ’s moesten echt overtuigd worden. De kunst was hen echt te betrekken bij het idee, zodat zij er ook onderdeel van werden. Ik probeer altijd alle belangen in kaart te brengen, zowel intern als extern.

Waarom ben je geswitcht van 538 (Talpa) naar Kumpany?
Ik vond het creatieve stuk altijd heel leuk. Als media-exploitant ben je daarin redelijk beperkt, je komt nog steeds om iets te verkopen. Dus ik dacht: als ik een stap wil maken, moet ik dat aan een bureau-kant doen waar je geen eigen assets hebt. Ik heb maar een paar gesprekken gehad, want Kumpany was gewoon een schot in de roos. Mijn sporthart zei meteen dat ik hier naartoe moest. Alles wat ze hier al deden, bijvoorbeeld voor Ziggo en voor Ajax, dat sprak me erg aan. En ze misten hier iemand die overkoepelend klantverantwoordelijk was. Het kwam eigenlijk heel mooi samen. Nu zit ik hier bijna anderhalf jaar.

 

 


Helaas is het anno 2019 nog steeds vrij uniek dat er vrouwen op hoge posities zitten bij (sport)marketingbureaus. Hoe is de keuze bij Kumpany op jou gevallen?
Onze directeur Jan Paul de Wildt heeft bij het vormen van het team heel goed gekeken naar skills en persoonlijkheid; hij wil echt een team vormen. In ons MT zit bijvoorbeeld iemand die creatief verantwoordelijk is, een verantwoordelijke voor alle interne planningen en aansturing daarvan, en ik. Ik ga juist het gesprek met onze klanten aan. Dit doe ik vooral samen met Jan Paul. Ik ben echt mezelf geweest in de sollicitatieprocedure en dat klikte.

Wat zijn specifieke eigenschappen die jou op deze positie hebben gebracht?
Ik heb een groot netwerk en dat is natuurlijk fijn; vanuit mijn eerdere functies ken ik veel mensen die werkzaam zijn binnen de marketing; bijvoorbeeld bij grote merken, mediabureaus en exploitanten. Daarnaast probeer ik een verbinder te zijn.

Mijn media-ervaring en inzichten – hoe krijg je een creatief concept ook daadwerkelijk bij de betreffende doelgroep? – probeer ik toe te voegen bij Kumpany. Een creatief concept alleen is tegenwoordig niet meer genoeg; we proberen klanten echt te helpen door een commercieel creatief concept te bedenken dat bijdraagt aan de doelstellingen. Of dat nou engagement, PR of leads zijn.

Een voorbeeld is een activatiecase van Ziggo en Ajax. De uitdaging was om een bestaand concept, ‘Het Klassieker weekend van je leven’, voor een tweede keer te lanceren met vernieuwing, een PR-doelstelling, én passend bij de merkbelofte ‘het plezier van Ziggo’. In samenwerking met PR-bureau Glasnost hebben we een creatief, effectief concept bedacht waarbij Ajax-fans kans konden maken op een overnachting in de ArenA met Jari Litmanen; een unieke prijs natuurlijk. Dit is in alle kanalen uitgelicht. Ik heb hiervoor het projectmanagement gedaan, maar dacht ook mee over de juiste inzet van media. Een heel tof project met een multi-discipline projectteam van de klant (Ziggo), rechthebbende (Ajax), het PR-bureau, het mediabureau en wij als creatief en uitvoerend bureau. Ik, en wij bij Kumpany, proberen hierbij echt een verbinder te zijn.

Wat vind je het leukste aan je werk?
De diversiteit. Ook door de verschillende klanten. Het ene moment brainstorm je over een Ajax-sponsorship en het volgende moment gaat het over hoe aandacht te krijgen voor een nieuwe serie op Videoland.



Waar ben je het meest trots op?

Ik ben trots dat ik mezelf ben, zowel op het werk als privé. Ik geloof erg in menselijk contact, dat je geen rol moet spelen. Dan kom je veel verder. Ik heb genoeg mensen in deze wereld ontmoet die echt een rol spelen. Dat waren hele leuke mensen bij de koffieautomaat, maar eenmaal in de afspraak was er een wereld van verschil. Ik maak dan nog steeds dezelfde geintjes, maar dat doet blijkbaar niet iedereen. Het marketingcommunicatiewereldje is soms nog een beetje een apenrots. En dat is zo zonde!

Wat is je grootste uitdaging?
Bij een bureau heb je geen rugtasje aan grote merken. Het kan best lastig zijn om bij nieuwe klanten binnen te komen. Ze kennen Kumpany niet of hebben al een beeld van sportmarketing. Maar wij zijn meer dan dat. Juist omdat we veel doen – we hebben strategie, creatie én productie in huis – bieden we echt full service. Soms val je daardoor tussen wal en schip: een groot merk heeft al een reclamebureau, een PR-bureau, een social content bureau; wat is dan de toegevoegde waarde van een activatiebureau

Gelukkig hebben we veel klanten die juist onze volledige ontzorging en aanpak waarderen en via hen komen we ook in contact met potentiële nieuwe klanten. Als we eenmaal om tafel zitten, maken ons werk en de aanpakkersmentaliteit wel het verschil. Maar als kleiner bureau is het soms wel lastig.

De term activatie behoeft trouwens ook altijd uitleg. We vinden dat merken of bedrijven daadwerkelijk iets moeten doen voor hun doelgroep. Of dat nou consument, klant of medewerker is.  Proof your promise, in plaats van alleen dingen roepen.

Je gaf net aan dat je een groot, waardevol netwerk hebt; wat is jouw netwerktip voor ons?
Wees aanwezig op de belangrijke netwerkmomenten. Probeer wel de evenementen uit te kiezen die bij je passen. Veel mensen denken: “Dat vind ik eng; dan sta ik daar alleen.” Maar je kunt met een paar simpele trucjes makkelijk met nieuwe mensen in contact komen. Ga bijvoorbeeld alleen koffie halen en dan bij iemand staan die ook alleen staat, in zijn telefoon zit of om zich heen aan het kijken is. Op dat soort evenementen kom ik toch elke keer met nieuwe mensen in contact. Het is echt een investering in jezelf.  

Wat zou je tegen een jonge Larissa willen zeggen?
Laat het los. Als je een project aan de voorkant opzet, dan moet je het op een gegeven moment loslaten en doorgeven aan degene die de executie gaat doen. Het is voor hen vervelend als er nog iemand staat mee te gluren. Dat gaat inmiddels beter.


Wat is jouw tip voor vrouwen die een soortgelijke baan zouden willen hebben?
Mijn tip is: wees zichtbaar, en durf te vragen. Ga eens zitten met collega’s waar je tegenop kijkt of van kan leren. Vraag bijvoorbeeld: “Ik vind het interessant wat je doet, zullen we een kop koffie drinken?” Iedereen vindt het leuk om te horen dat je iemand inspireert. Als je dat op een leuke manier vraagt, is dat leerzaam en leuk en breidt het je netwerk uit. Mensen zeggen geen nee.

Wat zijn jouw doelen, wat wil je nog bereiken?
Dat ik een fijne collega en contactpersoon voor onze klanten ben. Dat ik als persoon gewaardeerd word in wie ik ben en wat ik doe.

Als persoon gewaardeerd willen worden; voor veel mensen rijmt dat niet met sales, vanwege de (soms negatieve) associatie met gladde verkopers. En volgens jou kan dat juist wel. Kun je dat uitleggen? 
Je moet echt jezelf blijven. Omdat alleen dan mensen je op waarde schatten. Oprechte interesse hebben in mensen helpt ook enorm. Jouw klant is immers ook een mens.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.