Esther's inspiratieboost

Geveld door een slagboom

Het is al even geleden dat ik een Inspiratieboost heb geschreven en dat had een reden….

Donderdag 9 september vertrok ik naar Rhodos.
Een van mijn ‘bijbaantjes’ is namelijk het begeleiden van single-reizen; normaal gesproken begeleid ik zo’n 2 à 3 reizen per jaar en dit was voor mij de eerste sinds februari 2020 toen ik naar het schitterende Lapland mocht.

Dit is een jaartje of 10 geleden bij toeval op mijn pad gekomen en inmiddels was dit al mijn 26ste reis die ik voor VillaVibes begeleidde. Ook heb ik twee jaar geleden het grootste Singles Beach Festival mede-georganiseerd; een feest voor 1500 singles op het Zandvoortse strand. Eerder dit jaar hebben we daarvoor de Gouden Giraffe Publieksprijs gewonnen.

Omdat ik wist dat de eerste dagen altijd wat hectisch zijn, was ik al begonnen met het schrijven van een tekst die ik die vrijdag wilde versturen.

Het thema was energie.
Toevallig had ik de dagen ervoor namelijk een aantal interessante gesprekken over energie en vooral over je energielevel. En ik denk dat we het belang van energie vaak onderschatten.
Ooit heb ik bij een training de oefening gekregen om aan te geven waar je energielevel zich bevindt, variërend van 1 tot 10. Dit moesten wij dagelijks doen; en als je bijvoorbeeld maar een 6 scoort, vooral te bekijken waar dit dan door komt en wat je eraan kunt doen om dit te verbeteren.
Vaak zit de winst in meer slapen, beter eten en meer sporten/bewegen. En ook minder stress leidt tot meer energie. En met meer energie krijg je gewoonweg meer gedaan op een dag. Dan voel je je minder moe, ben je een vrolijker persoon en komt er meer uit je handen.

Sindsdien check ik regelmatig bij mezelf in om te kijken hoe mijn energielevel is en hoe ik dit zelf kan verhogen.

Tijdens het welkomstpraatje op Rhodos heb ik aan de groep aangegeven dat ze hun energielevel goed in de gaten moesten houden. Iedereen vond het super om weer op pad te mogen met een groep van 40, maar daarin zit ook de valkuil, zeker in deze tijd waarin we toch langere tijd wat minder activiteiten met grote groepen hebben gehad.

En toen kreeg ik zelf een uitdaging….

Op vrijdag (de dag dat ik de Inspiratieboost had willen versturen) maakte ik een rondje door de oude stad van Rhodos om alles te verkennen en tijdens die wandeling kreeg ik ineens een slagboom op mijn hoofd; gelukkig was ie niet vol op mijn hoofd, maar het was toch best een klap. Ik had deze niet gezien omdat het wat druk was en blijkbaar werkte de sensor niet. De mensen van het restaurant ernaast waren niet verbaasd toen ik daar binnenliep en stonden meteen klaar met een zak ijs, want dit scheen veel vaker te gebeuren.

Alhoewel ik was geschrokken, leek de schade mee te vallen. Wel heb ik die dag wat rustiger aan gedaan.
’s Nachts werd ik alleen hartstikke misselijk wakker en ik zal je de details besparen maar het was niet fijn. Ik dacht eerst nog aan een voedselvergiftiging, maar merkte later op de dag dat prikkels veel heftiger binnenkwamen; het leek er dus op dat het een hele lichte hersenschudding was. Gelukkig kon ik licht wel verdragen, maar ik heb die dagen vooral heel veel geslapen en alles rondom de reis vanuit mijn hotelbed in plaats van vanaf een strandbedje geregeld🙈

Inmiddels gaat het alweer stukken beter, maar nog steeds merk ik dat ik minder prikkels aan kan dan ik gewend was. Dus het is voor mij een hele goede les in luisteren naar mijn lichaam.
En wat voor mij grappig is, is dat ik juist in deze situatie met meer focus aan de slag ben en misschien wel net zoveel gedaan krijg. De hoofdzaken worden nog makkelijker van de bijzaken onderscheiden; ik zeg makkelijker nee en laat me ook minder makkelijk afleiden. Ik neem meer pauzemomenten,  maak nog wat vaker een ommetje en heb laatst zelfs overdag even een siësta gedaan.

Ik ben weer even goed met mijn neus op de feiten gedrukt dat we maar één lichaam hebben en dat we hier heel zorgvuldig mee om moeten gaan, dat is mijn les van het gebeurde.

Graag wil ik hier dan ook een aantal tips over geven, hopelijk heb je er wat aan:

  • Houd eens een bepaalde periode bij hoe jouw energielevel is; kijk waar dat door komt en hoe je dat kunt verbeteren.
  • Aansluitend op het vorige punt, een belangrijke voor de vrouwen: kijk ook eens welk moment in je cyclus je zit. Zelf heb ik daar eigenlijk nooit veel aandacht aan gegeven tot ik ontdekte dat wij vrouwen in onze cyclus eigenlijk alle seizoenen afgaan. Hierdoor kan het goed zijn dat je in een bepaalde week blaakt van het zelfvertrouwen en de positieve energie en er een week later heel weinig uit je handen komt. En als je dit weet…dan kun je er rekening mee houden in je dagelijkse leven en je werkzaamheden.
  • Schrijf eens op welke werkzaamheden je uitvoert op een dag en bekijk waar je energie van krijgt en wat je energie kost (en ja, dit kunnen ook personen zijn😉). Als die balans namelijk helemaal scheef is, dan raakt je energietank op een gegeven moment echt leeg.

Mijn energie gaat de komende periode naar mijn nieuwe rol als Venue Director voor de UEFA Women’s Champions League en naar de klanten van mijn S.U.C.C.E.S.S. Programma.

Wil jij hier ook meer over weten, neem dan even contact met me op, dan kan ik wat informatie toesturen en kunnen we eventueel een match call inplannen.  

p.s. 1: binnenkort zal ik weer mensen voor inspiratiegesprekken selecteren; wil je in aanmerking komen voor een gratis inspiratiesessie van 30 minuten, klik dan hier

p.s. 2: onlangs ben ik zelf geïnterviewd voor SportknowhowXL, vind je het leuk om wat meer te lezen over mij en mijn werkzaamheden, dan kan dat hier

Meer inspiratie ontvangen? Schrijf je nu in voor de KICK-ES inspiratieboost.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *