Esther's inspiratieboost

Hoe word ik top of mind?

De afgelopen weken zijn er een aantal hele mooie verzoeken op mijn pad gekomen; ik kan er op dit moment nog niet veel over delen, maar voor mij zijn het dingen die ik al lang wil doen. Die ik op mijn doelenlijst voor 2021 had staan; de lijst die boven mijn bureau hangt en die ik elke dag dus meerdere malen zie.

Je kunt dan zeggen: dat is toeval. Maar voor mij is het dat niet. Het is voor mij een combinatie van doelen stellen, deze uitwerken in kleine stapjes en hier daadwerkelijk mee aan de slag gaan. In een toekomstige Inspiratieboost zal ik hier wat uitgebreider op in gaan.

Vandaag deel ik met je hoe ik er dan daadwerkelijk mee aan de slag ga. En één onderdeel daarvan is mensen informeren over mijn doelen. Hulp vragen aan personen die bijvoorbeeld deze doelen al bereikt hebben; kijken hoe zij dit doen en leren van hen.

Zo vind ik de interviews die ik voor KICK-ES doe altijd super inspirerend; het is (aan de reacties te horen) leuk voor de geïnterviewde om haar of zijn verhaal te delen, maar voor mij is het minstens zo inspirerend, zo niet inspirerender. Want zij hebben bepaalde stappen bijvoorbeeld al doorlopen en kunnen hun beste adviezen delen. En daar leer ik weer van.

Een ander belangrijk punt is om daadwerkelijk je netwerk te durven inzetten; als jij een doel hebt, hoeveel mensen weten hier dan vanaf?
Wat ik vaak merk (en die fout heb ik in het verleden ook gemaakt) is dat we een doel niet delen met de buitenwereld; uit angst voor een afgang, want stel dat het niet lukt…..

Of je deelt het niet omdat mensen je doel niet realistisch zouden vinden. Bedenk in dat geval maar dat het vooral de mensen zijn die het zelf niet durven, die je van een doel af willen praten.

Of je durft anderen er niet mee lastig te vallen. Maar als iemand niet weet wat jij wilt, hoe kan die persoon je dan helpen? In het kader van #omdenken: hoe leuk vind je het zelf om iemand anders te helpen? En dit gun jij een ander dan niet?

Een ander onderdeel is ‘top of mind’ zijn. Zorg ervoor dat mensen weten dat jij dé persoon bent voor wat jij wilt doen; de expert in jouw vakgebied, de persoon die ze moeten benaderen voor een bepaald project of die ze vragen om te komen solliciteren.

En nu moet ik eerlijk toegeven dat ik hier altijd op hamer in o.a. mijn online training Connecting with Confidence, maar zelf ben ik niet expert op één specifiek gebied, ik noem mezelf multipassionate. Ook daar zal ik nog eens een Inspiratieboost over schrijven of een podcast over opnemen.
Voor mij is de combinatie van projecten uitvoeren en het geven van coaching en trainingen een ideale; juist dit allebei doen, maakt mij beter in beide onderdelen.

Maar ik dwaal af.
Top of mind zijn dus; en hoe doe je dat dan? Door zichtbaar te zijn/worden; zichtbaar op de gebieden waarop jij bekend wilt staan.
Sinds een kleine twee jaar ben ik bijvoorbeeld actiever geworden op LinkedIn; je kunt via https://www.linkedin.com/sales/ssi meten hoe jij scoort op LinkedIn; hoe zichtbaar je bent ten opzichte van anderen in jouw branche.
Door hier actief mee aan de slag te gaan behoor ik nu al langere tijd tot de top 1% meest zichtbare personen in de sportbranche. En ik heb hiervoor echt niet dagelijks en zelfs niet wekelijks gepost.

Twee weken geleden deelde ik over mijn tweedaagse opdracht rond Koningsdag (als je deze gemist hebt: ik mocht de Mobility Karavaan waarmee het Koninklijke gezin aan zou komen bij Koningsdag coördineren). Ik schreef toen dit:

Wat ik hierover wel wil zeggen is dat deze opdracht uit mijn netwerk kwam; door de gunfactor, door mijn ervaring en doordat ik top of mind was denk ik dat ik deze opdracht heb gekregen (maar ik moet nog even navragen of dat echt zo was, haha). 

En bij het navragen kreeg ik de volgende reactie (met toestemming gedeeld):

Je bent oprecht geselecteerd op profiel 😉. Ik denk dat jij de beste vrouw was, die dit zelfstandig van ons over kon nemen, met “weinig gedoe” en ook snapt wat het is om met (koningshuis) protocollen te werken. Daar had ik er maar eentje van in mijn netwerk 😉. Maar… zoals Henny (noot: Smorenburg) me ooit leerde: Als ze niet weten dat je beschikbaar bent, vinden ze je nooit. Dus je moét top of mind zijn! Dus dat is de winnende cocktail 😉. 

Wil jij nu ook top of mind worden? Je netwerk in (durven) zetten om je doelen te bereiken? Leren hoe jij jezelf positioneert zodat mensen jou weten te vinden?

Doe dan zeker mee aan mijn online training “Connecting with Confidence”. Hierin geef ik je mijn beste adviezen en ga je aan de slag met jouw online profiel en je netwerk. In de live Q&A’s kun je mij al je vragen hierover stellen. 

Omdat het a.s. zondag 10 jaar geleden is dat ik mij inschreef als zelfstandige bij de Kamer van Koophandel heb ik besloten om er een mooie bonus bij te doen.

Als jij je uiterlijk zondag 16 mei inschrijft voor de training, dan krijg je er een gratis LinkedIn profielcheck van mij bij; hierbij geef ik je minimaal 5 persoonlijke tips waarmee je meteen aan de slag kunt om ook tot de top 1% meest zichtbare personen in jouw branche te gaan behoren.

 

 

Mocht er iets niet duidelijk zijn of je hebt hier nog vragen over, mail dan even naar info@kickes.nl

Tenslotte wil ik je een heel fijn Hemelvaartweekend toewensen!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *